Angelina Aleksandrova
UR 1339 LiLPA - Fonctionnements Discursifs & Université de Strasbourg

L'ensemble lexical des N-[âge] : retour sur la relation entre comparaison et gradation

Abstract. This article discusses the distinction between continuous and discontinuous chain characterizing a lexical set (Cruse, 1986). This distinction needs to be supported by linguistic arguments, and we'll investigate a number of N denoting phases of the human life (e.g. baby, child, adult) forming such a set of items. Concretely, the study of these N composing a binominal NPs will show that, the cognitive process of comparison, which is realized lexically in the gradation, is activated only in the continuous conception of the lexical set.

Résumé. L'objectif de cet article est de revenir sur la distinction entre un ensemble lexical continu vs discontinu faite par Cruse (1986). Pour asseoir cette opposition sur le plan linguistique, nous allons prendre à titre d'exemple les N dénotant des phases de la vie humaine (p.ex. bébé, enfant, adulte). Plus concrètement, l'étude de ces N-[âge] montrera que le processus de comparaison est uniquement activé dans la conception continue de l'ensemble, qui est étroitement lié avec celui de la gradation.